Використання ІКТ у навчально-виховному процесі
Сучасне суспільство характеризується розвитком інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), які активно використовуються в усіх сферах життя. Інтеграція ІКТ у систему освіти спрямовується на забезпечення комп’ютерної та інформаційної грамотності населення, формування всебічно розвиненої особистості. Дослідники підкреслюють, що ІКТ сприяють підвищенню якості знань, мотивації навчання, розвитку творчого потенціалу особистості, розвивають самостійність учнів, їхні вміння та навички щодо пошуку, аналізу та відбору знайденого матеріалу, в підлітків підвищується самооцінка, розвивається самоконтроль.
Вважаю, що у сучасному інформаційному просторі дана технологія є актуальною. Я завжди задаю собі питання: «Як зробити урок цікавим і захоплюючим, як перетворити його на годину естетичної насолоди, хвилюючу мандрівку з учнями в незвідані світи, в таємниці людського серця? Як розширити прагнення учнів до знань?».
І , можливо, на деякі питання я можу дати відповіді. Я прийшла до висновку : впровадження в практику роботи ІКТ , дає мені змогу зацікавити учнів самостійним пошуком різних джерел інформації , розвивати їх творчі здібності, критичне мислення, вміння аргументовано, розлого й образно висловлювати свої думки, судження, оцінки.Використання ІКТ сприяє тому, що за короткий час особистість спроможна засвоїти та переробити великий обсяг інформації. Саме тому, на мою думку, наочне подання інформації має велике значення під час усіх етапів уроку.
Реалізацію ідеї здійснюю за такими основними напрямками :
- залучення учнів до самостійного пошуку істини від образу, ідеї до осмислення змісту;
- включення мисленнєві операції аналізу, синтезу з виходом на самостійні узагальнення й висновки;
- розвиток критичного мислення;
- розвиток творчих здібностей;
- розвиток особистості учня та його адаптація у світовому інформаційному просторі;
- формування інформаційної культури учнів, забезпечення їх інформаційних потреб;
- інтенсифікація навчання і виховання за рахунок використання ІКТ;
- удосконалення науково — методичного забезпечення навчально — виховного процесу;
- оптимізація освіти на основі використання інформаційно – комунікаційних технологій.
Використання ІКТ дає мені можливість формувати мислення учня та розвивати учня – читача. Вчитель вчиться все життя, тому маю педагогічне кредо : «Навчаючи, вчитись».
Я вважаю, що ІКТ мають значний виховний потенціал, який найбільш ефективно та повноцінно реалізується в рамках системи роботи, що поєднує навчальний та виховний аспекти вивчення шкільних предметів. На мою думку, ці елементи системи є взаємодоповнюючими складовими роботи вчителя. Тому обов’яково використовую ІКТ у виховному процесі, а саме:
- акцентуюю увагу на досвіді використання ІКТ в організації виховних заходів патріотичного спрямування;
- досліджую процес використання ІКТ у позакласній роботі з метою формування гуманістичних цінностей старшокласників, зупиняючись на всебічному і гармонійному розвитку дітей:
- якнайширше використовую можливості Інтернету у вихованні учнівської молоді ;
- проводжу години спілкування та заходи з метою виховання духовних цінностей у процесі впровадження проектної методики виховного спрямування з використанням ІКТ у позакласній роботі;
- застосовую інформаційні технології з метою формування особистісних якостей (самоаналіз, саморозвиток, самореалізація);
- застосовую використання ІКТ по формуванню толерантності, культури мовлення, бережливого ставлення до державного майна в процесі виховної діяльності з інформатики.
У реалізації поставлених цілей використовую мережеві ресурси Інтернету, соціальні сервіси, функціональні властивості та дидактичні можливості ІКТ – гіпертекст, інтерактивність, мобільність, комунікативність, мультимедіа, моделювання та продуктивність, на основі яких у процесі виховної роботи вчитель спрямовує діяльність учнів на проведення учнівських досліджень, підготовку проектів, проведення презентацій, зйомку та монтування відеофільмів тощо, в ході чого йде процес формування, вдосконалення компетентностей, вирішуються питання виховного характеру.
Використання ІКТ у підготовці та проведенні заходів створило умови для поглиблення навичок, знаходження та відбору необхідної відео- та аудіо-інформації в Інтернеті. ІКТ-компетентність особливого вдосконалення знайшла в ході роботи з уривками з художніх фільмів для підготовки їх до використання під час проведення заходів. Учні, працюючи у групі, опановують та вдосконалюють навички роботи з програмами, за допомогою яких монтували кінофрагменти з різних фільмів, відбирали та комплектують музикальну частину заходів, готують фонограми, слайди та відео-фрагменти.
Отже, ІКТ надають широкі можливості для вдосконалення виховної та позакласної роботи, сприяють створенню ситуації зацікавленості, творчості, співпраці. Учні отримують конкретні завдання, працюють у групах та індивідуально, виконують пошуково - інформаційну діяльність , в рамках якої вдосконалюють свої інформаційно-комунікаційні компетентності. Особливе значення проведених заходів полягає у тому, що учні у процесі підготовки та участі в них , стають безпосередніми суб’єктами діяльності. Високий рівень проведених заходів сприяє формуванню та поглибленню почуттів колективізму, дружби, взаємодопомоги, поваги один до одного, усвідомленню цінності кожного члена колективу. Наступними шляхами виховної роботи вбачаю аналіз проведених заходів та вдосконалення використання ІКТ під час навчально-виховного процесу.
|