Вивчення життєпису письменника має пізнавальне і виховне значення. Біографії видатних митців слова – надзвичайно цінний матеріал для роздумів на світоглядні і морально-етичні теми.
Життєпис письменника вивчають як окремі відомості про нього в основній школі і як цілісну біографію в старшій. Основними є принципи історизму, актуальності, психологізму, екзистенційності, естетизму. Автор має постати перед учнями як історична особа ,конкретно доля , жива людина, яка мислить та емоційно реагує на світ і своє перебування в ньому, як неповторна особистість, митець, безсмертя якого у художньому спадку.
Методична модель розгляду індивідуального стилю письменника тісно пов’язана з вивченням його життєпису. Вона містить передовсім аналіз художніх текстів у параметрах мистецької майстерності автора, зіставлення з творчою манерою інших авторів, узагальнення ознак стилю.
Завдання розгляду життєпису митця полягають у тому, що учні мають ознайомитися з його особистістю та долею; зрозуміти особливості творчого доробку – жанрові, тематичні, ідейні; уявити стосунки з різними людьми й суспільством; дізнатися, чи було гідно поціновано талант автора за життя; зрозуміти його як людину, захопитися сильними рисами характеру, зацікавитися творчістю. Цікавою для учнів є складання ейдос-конспектів ( конспект твору або життєвого та творчого шляху письменника у картинках , які асоціюються у учнів при вивчені біографії письменника або його твору).
Види завдань, що виконуються з метою вивчення життєпису письменника:
- підготувати співдоповідь про певний період із життя письменника або грань його таланту ;
- заповнити хронологічну таблицю (не перевантажуючи її датами і другорядними подіями, обов’язково зазначаючи в ній твори);
- відповісти на питання, що вимагають розуміння життєвого шляху й особистості митця;
- вивчити напам’ять вірш про письменника;
- самостійно прочитати біографічний твір (роман, повість, оповідання) і переказати уривок із нього;
- дослідити мемуаристику: ознайомитися з листами, спогадами, щоденникам тощо і зробити відповідне повідомлення на уроці;
- написати біографічний етюд або біографічне есе;
- складання ейдос-конспект ів (такий вид роботи допомагає дітям якнайкраще запам'ятати той чи інший матеріал).
- зробити бібліографічне дослідження (скласти список літератури – творів письменника і творів про нього);
- інсценувати епізод з життя митця.
Вивчення біографії є важливим моментом викладання української літератури, оскільки має цілий ряд покладених на нього завдань: від знайомства з письменником та його творами – до морального виховання.
|